ANKEREN

Als je zelfvoorzienend bent en niet aan de wal hoeft, is niets zo mooi als je eigen plekje zoeken en de boot over te laten aan wind en stroming.

ANKERS
Welk anker is het best? Die vraag kent geen antwoord. Ikes een anker dat past bij de boot en vooral het ankergebied. Schroom niet om te vragen naar ervaringen van je collega-watersporters in de haven.

1.Betaalbaar
Plaatanker
Dit plaatanker geeft veel grip als het is ingegraven. Al lukt dat ingraven niet altijd in een hardere bodem. De grote vloeien hebben meer houdkracht in een zachte bodem dan veel modernere ankers. Danforth is het bekendste voorbeeld van een plaatanker. Ook Britany kom je veel tegen. Van dit type anker zijn ook hele goedkope exemplaren te vinden en die zijn niet altijd even goed.

2.Lichtgewicht
Fortress
Fortress maakt een anker dat tegen alle regels in heel licht is. Het plaatanker is gemaakt van hoogwaardig en sterk aluminium. In testen presteert dit anker heel goed op houdkracht, vooral in zachte ondergronden. Door het lichte gewicht graaft het zich moeilijk in in een hardere of met wier vervuilde bodem. Zelfs een grotere uitvoering kost je niet je rug bij het uitzetten of ophalen.

3.Legendarisch
CQR
Een legendarisch anker ontworpen voor watervliegtuigen. Door velen gezien als een van de allerbeste anker ooit. Toch is het niet bewezen beter dan veel andere, modernere ankers. Vooral de maximale houdkracht wil nog wel eens minder zijn. Toch is het een uitstekend allround anker. Ga voor het origineel of een imitatie van een bekende fabrikant. Blijf weg van de goedkope klonen, kies voor een gesmede versie.

4.Innovatief
Rocna
Een uniek en origineel anker, dat lijkt op een combinatie van een aantal ankers. En daarin schuilt zijn kracht, het goede van diverse werelden ineen: een beugel die het anker op de juiste manier op de bodem legt, een scherpe punt voor snel ingraven, een concaaf blad voor houdkracht en een slim gevormde schacht. Dit anker komt in testen vaak als beste uit de bus. Over de hele linie scoort hij goed en dat doen er niet veel.

5.Puntig
Jambo
Een vervaarlijk uitziend anker met scherpe punten. Aan dek is dat misschien niet fijn, maar als je daar rekening mee houdt, is dat geen probleem. Een anker ontwikkelt pas houdkracht als het goed is ingegraven. En daarin schuilt de truc van dit anker. De punten zorgen ervoor dat hij zo goed als altijd zal ingraven, ongeacht de bodem. De vorm van de vloeien zorgt vervolgens voor veel houdkracht. Simpel maar uiterst doeltreffend.

6.Eenvoud
Delta
Een variatie op het ploegschaaranker. Het lijkt een simpelere uitvoering vanwege de vaste schacht, maar schijn bedriegt. Het ontwerp van dit anker is doordacht want zijn prestaties zijn veelal gelijk of beter dan het bekende ploegschaaranker. Een voordeel is dat dit anker goed op een boegrol blijft liggen. De Delta heeft in tegenstelling tot het CQR ploegschaaranker een vaste schacht, de reden dat het beter op de rol blijft.

7.Boegrol
Bruce
Het Bruce-anker kom je veel tegen. Niet vreemd, want het is een prima allround anker. Met als groot voordeel dat het zeer goed op de boegrol past en kan blijven zitten, klaar voor gebruik. Het is een klauwanker dat goed ingraaft, maar iets minder maximale houdkracht ontwikkelt. Van dit anker zijn veel goedkope versies op de markt die het niet altijd even goed doen. Iets meer betalen voor het origineel is de moeite waard.

8.Concaaf
Spade
Het aparte zit ‘m in de vorm van de vloeien: één geheel en een concave vorm. Als een spade dus. Dat is precies het omgekeerde van een ploeg- of een ploegschaaranker. De houdkracht van dit anker is goed. En ook het ingraven gaat vlot. Vooral met wisselende trekrichtingen, bij een draaiende wind bijvoorbeeld, houdt het anker het goed. Naast een stalen versie is er ook een lichtgewicht aluminium versie. Zoals te verwachten valt heeft deze het moeilijk op harde ondergronden.

9.Kleintje
Paraplu
Het parapluanker is nauwelijks een serieus anker te noemen. Het is makkelijk op te bergen, doordat de vloeien uitgeklapt kunnen worden, maar de prestaties zijn uiterst matig. Ingraven doet hij nauwelijks, waardoor er weinig houdkracht ontstaat. De smalle en naar verhouding kleine vloeien hebben dus nauwelijks grip, zeker niet in een zachte ondergrond. Voor een kleine open boot of bijboot zou je hem kunnen gebruiken als je aan boord blijft. Vertrouw verder nooit op dit anker.

10.Motorboot
Poolanker
Dit is het type anker dat je op veel motorboten in de boeg ziet hangen. Het poolanker laat zich namelijk heel goed door een ankerlier in een uitsparing in de romp trekken. Het blijft daar mooi op zijn plaats zitten zonder dat het aan dek gehaald hoeft te worden. Dit anker is geen kampioen als het gaat om ingraven vanwege de stompe vloeien. Maar je kunt dit anker veelal in een wat zwaardere uitvoering gebruiken, waardoor het wel functioneert. De houdkracht is goed.

11.Superlicht
Squid
In Nederland zijn we dit Amerikaanse ankertje nog niet tegengekomen, maar via internet is het wel te bestellen. Het is een zakje met daaraan sterke kunststof vloeien. Het weegt niets. Als je het wilt gebruiken, vul je het zakje met bijvoorbeeld stenen. Uiteraard is het alleen geschikt voor kleine bijbootjes en kano’s, maar toch. Een vast ankertje is niet altijd prettig in je opblaasboot. Je moet wel bij materiaal kunnen om het zakje mee te verzwaren, zand werkt niet!

12.Uniek
Manson
Het Manson Supreme-anker is een aparte. Het heeft wat weg van het Rocna- en Spade-anker met een slimme toevoeging. De schacht kent twee mogelijkheden om de ketting vast te maken: met een vast oog voor normale ondergronden als zand en modder. Maar de ketting kan ook worden vastgemaakt in een gleuf in de schacht. Mocht het anker vast komen te zitten op een ondergrond met stenen, dan heb je geen neuringlijn nodig. Het anker overvaren is voldoende om het los te breken.

13.Afwijkend
Kobra
Dit Kobra-anker van Plastimo lijkt veel op het Delta-anker. Ook dit is een variant op het ploegschaaranker, maar dan zonder het scharnierende gedeelte van het CQR-anker. De Kobra is er in twee versies, een met een vaste schacht en een met een gepatenteerde afneembare schacht. Dit vergemakkelijk eventueel het opbergen. Met name in een ankerkluis past een anker wel eens lastig vanwege de schacht. Dat probleem heeft dit anker niet.

*ANKEREN IN 21 STAPPEN
1.
Het anker moet goed bij de boot passen qua afmetingen en gewicht. Maar ook bij de ankergrond. Vraag naar de ervaringen van je collega-watersporters in de haven.
2. Bezuinig niet en kies het anker het liefst een maatje te groot. Zeker op stromend water.
3. Gebruik een ankerketting of voorloop van minimaal 10 meter. Een loodlijn kan ook.
4. Een voorloop van ketting met daaraan een lijn is beter dan alleen een ketting. De lijn werkt als schokdemper.
5. Een anker is ook voor de veiligheid, zorg dat het altijd gebruiksklaar is. De ankerlijn moet aan het eind altijd gezekerd zijn.
6. Plan de ankerplek goed. Let hierbij op de windrichting. Ziek bij meer wind wat beschutting.
7. Zorg voor voldoende ruimte om te ‘zwaaien’ op de ankerplek. Mocht de wind draaien, dan kom je niet in de problemen.
8. Als je op een rotsige of met grote stenen vervuilde bodem ankert, dan is een neuringlijn een must. Het kan de redding zijn van je anker.
9. Zet het anker pas overboord als de boot langzaam achteruit beweegt. Anders kunnen het anker en de ankerketting in de knoop raken.
10. ‘Steek’ voldoende ketting voordat je kracht gaat zetten op het anker.
11. Goed ingraven van het anker gebeurt als je langzaam de trekkracht opbouwt.
12. Als het anker niet wil ingraven, is dat goed te voelen aan de ketting of lijn. Die voel je dan bewegen.
13. Als het anker houdt, geef dan wat gas achteruit. Kijk hierbij naar een vast punt op de wal om te zien of het anker niet ‘krabt’.
14. Steek minimaal 3 keer de waterdiepte aan ketting en lijn bij rustig weer. Vergroot die lengte bij veel wind en golven. Te veel lijn kan geen kwaad.
15. Markeringen op de ankerketting en lijn zijn handig. Het is de enige manier om zeker te weten hoeveel ketting je hebt uitstaan.
16. Zet de ketting of lijn vast aan het schip. Als je een ankerlier gebruikt, laat de ketting dan niet alleen op de lier vastzitten.
17. Hijs een ankerbal of een rond schijnend wit licht als het donker is.
18. Bij anker opgaan is het makkelijk als je langzaam opvaart naar het anker.
19. Als het anker niet uit de grond wil komen, probeer dan te overvaren. Je gebruikt dan de kracht van de boot. Dansen op het voordek om de boeg op en neer te bewegen helpt ook.
20. Als het anker bijna boven water is, leg de boot dan stil. Als je al vaarsnelheid hebt, is er grote kans dat hij uit het water zwiept en schade veroorzaakt.
21. Een anker is een zwaar onhandig ding. Leg het goed vast aan dek of in de boegrol. In golven kan het veel schade veroorzaken.

EXTRA’S
Als je voor anker ligt, wil je dat iedereen dat ziet. Al is het maar om te voorkomen dat iemand pardoes over je ankerlijn vaart. Een paar spullen die een serieuze ankeraar aan boord moet hebben.

Zonder kracht
Een ankerlier maakt van het ankeren licht werk. Vergis je niet in het gewicht van een anker en de ketting als je die op het handje moet ophalen. Zeker zonder de boot te beschadigen is dat een slecht klusje voor je rug. Een elektrische ankerlier vraagt wel om een goede accu en elektrische installatie.

Ik lig voor anker!
Laat zien dat je voor anker ligt. Dat voorkomt een hoop ellende! Overdag hijs je een zwarte ronde bal en ’s nachts gebruik je een rond schijnend wit licht.

Hier ligt het
Maak een lijn vast aan het anker en knoop er een boeitje of stootwil aan. Je kunt dan precies zien waar het anker ligt. Ook prettig voor de boten die om je heen varen.

Schoon en zacht
In plaats van een ankerketting kun je een met lood verzwaarde lijn gebruiken. Deze is niet zo efficiënt als een ketting, maar in veel gevallen prima bruikbaar. Als het met harde wind en in nood echt op zeker moet, dan is een ketting altijd beter. Het grote voordeel van een loodlijn is dat hij schoner is dan een oudere ketting en veel vriendelijker voor de boot.

Makkelijk aan boord
Met een vaste boegrol wordt het ophalen van het anker een stuk makkelijker. Je kunt de ketting of lijn eenvoudig aan dek trekken zonder de romp of het dek te beschadigen. Als de boegrol ervoor geschikt is, kun je het anker er ook vast in laten zitten. Dan heb je het direct klaar voor gebruik. Met een ankerlier heb je sowieso een boegrol nodig.

Op het droge
Als je in de buurt van een graskantje kunt afmeren, dan hoeft het anker misschien niet over de muur. In een Frans kanaal sla je simpelweg twee meerpennen in de kant en klaar ben je. Of een anker voor en een lijn van het achterschip naar de kant en aan de pen.

*ANKEREN 2.0
Soms vraagt ankeren om slimme oplossingen. Hier een paar trucjes.

Gekat ankeren
Als één anker niet goed wilt houden, kun je een tweede anker in dezelfde lijn monteren. Dit tweede, meestal kleinere anker helpt het hoofdanker.

Ankeren in span
Zet twee ankers naar voren uit op zo’n 45 graden. Beide ankers vangen dan een gedeelte van de kracht op. Draait de wind, dan kan het spul wel in de knoop raken.

Vertuid voor anker
Een manier om op stroom te ankeren en na de kentering van het tij nog steeds zeker vast te liggen. Breng een anker naar voren uit en een anker naar achter. Maak beide lijnen vast op de boeg. Afhankelijk van de stroomrichting hang je aan het ene of andere anker.

Op boeg en hekanker
Als de ruimte krap is, kun je tussen twee ankers gaan liggen. Eentje naar voren op de boeg vast en eentje naar achteren op de kont vast.

Bron: Waterkampioen 2 juni 2016
Auteur: Jeff Hollestelle