SAILDRIVE ANTIFOULEN

Antifouling beschermt niet alleen op de romp tegen aangroei, maar ook je saildrive. Maar let wel op, met koperhoudende antifouling sloop je die!

Het grootste probleem met het aangroeivrij houden van je saildrive is de antifouling die je daarvoor moet gebruiken. Of liever mág gebruiken. Het gebruik van koperhoudende antifoulings is namelijk op de saildrive uit den boze. Deze is immers gemaakt van aluminium en daarmee uiterst gevoelig voor elektrolyse. Elektrolyse is een chemische reactie die onder invloed van een elektrische stroom het aluminium doet oplossen. Je kunt dat zien door de putten en kraters die zich in de saildrive vormen. Dit is hetzelfde effect als wat er gebeurt met je anodes. Die offeren zichzelf op om de andere metalen van de boot in het water te beschermen. Helaas is het aluminium een van de allerzwakste materialen en zal hierdoor als eerste worden opgevreten bij elektrolyse – eerder nog  dan zinkanodes. Wat je dus niet wilt een sterker materiaal toevoegen dat het opvreten van het aluminium versnelt. Geen koper dus. En vanwege de strenge regelgeving in Nederland is er geen goed alternatief. Dat alternatief zou namelijk meer gifstoffen moeten bevatten om de werking van het koper op te vangen. Gebruik dus een kopervrije antifouling, met als resultaat dat je vooral op zout water veel last van aangroei zal krijgen, Het is niet anders.

Pokken
De aangroei en met name pokken kunnen het verfsysteem op de saildrive aantasten. En dan ben je nog verder van huis. Zodra het kale aluminium van de saildrive in contact komt met het water, zie je bij wijze van spreken de gaten erin vallen. Houd het verfsysteem dus goed bij. En als er echt beschadigingen in zitten, vervang het dan rigoureus.
Begin het onderhoud met het schoonmaken en ontvetten van de saildrive. Daarna schuur je hem helemaal kaal. Dat gaat het beste met een excentrische schuurtol met hierop een schuurpapier met korrel 80 of zelfs 60. Schuur ook goed in alle hoeken en gaten. Heb je de beschikking over een straalmachine, dan is dat helemaal makkelijk. Het is belangrijk dat je alle oude verflagen en primers goed verwijdert. Blijf zodra het aluminium kaal is ervan af. Ontvetten hoeft niet meer en vingerafdrukken zijn vet en vochtig en kunnen een negatief effect hebben op de hechting van de epoxy.

Epoxy
Epoxy is namelijk wat er op het kale aluminium wordt gesmeerd. Vroeger gebruikte men eerst een etsende primer, maar ook dat mag niet meer. Smeer in ieder geval de eerste laag epoxy op de saildrive direct na het kaal maken. Wacht niet, want aluminium oxideert snel met verminderde hechting tot gevolg. Volg nu de gebruiksaanwijzing van de epoxy en bouw in de voorgeschreven tijd minimaal zeven lagen op. Dit is noodzakelijk voor een goede laagdikte. Die heb je ook echt nodig; een dunnere laag zal er binnen de kortst mogelijke tijd weer vanaf komen.
Na de laatste laag epoxy is het tijd voor de antifouling. Let ook hierbij op voor de geschreven droogtijden van de epoxy. Het kan zijn dat je binnen een bepaalde tijd de antifouling moet smeren. Smeer minimaal twee, maar beter nog drielagen antifouling. Dit omdat de antofouling op de saildrive door het schroefwater veel te lijden heeft. Vervang de anode ook niet te laat!

Bron: Waterkampioen 3 maart 2016
Auteur: Jeff Hollestelle