ZWEMMEN OF VERZUIPEN?

Draag je een reddingvest zonder zeilpak en laarzen? Dan heb je aan een 150N-vest meestal voldoende. Niet minder dan 18 stuks tonen in deze test wat ze kunnen.

Wie de Waterkampioen al wat leest, heeft vast meegekregen dat wij fan zijn van het 275N-reddingvest. Dit type levert zoveel meer drijfvermogen en het daarbij horende draaivermogen dat het bijna altijd de voorkeur zou moeten hebben. Maar als je nu echt nooit een zeilpak met laarzen draagt, is het dan noodzakelijk? Nou, nee, al zijn de meningen daar best over verdeeld. Daarover later meer. Als je een reddingvest altijd draagt over je korte broek met een T-shirt, dan kan een 150N best voldoende zijn. Maar denk goed na: een lekker stevige jas, waterdicht uiteraard, is eigenlijk al voldoende om een 150N volkomen ongeschikt te maken. Zoals gezegd, de meningen over 150 of 275 zijn verdeeld. Nog steeds vinden hele volksstammen dat een 150N-vest ook best kan in combinatie met een zeilpak. Nou, wij niet, echt niet, nooit! Er zijn er ook die zeggen dan een 275N-vest altijd de voorkeur geniet boven een 150N. Dat begrijpen we wel en daar zouden we eigenlijk best in mee willen. Want zeg nou eerlijk, waarom zou je niet kiezen voor wat extra zekerheid, als het prijsverschil meestal niet meer dan een paar tientjes is? Thuisblijven is namelijk nog veiliger dan een 275N-vest, maar dat gaan we echt niet adviseren!
Dus, als je denkt dat een 150N-reddingvest bij je gebruik past, dan is er nogal wat keuze. Nog veel meer dan de achttien vesten die je in deze test vindt. Helaas zit er echt een grens aan wat wij aankunnen in zo’n test als deze. Achttien stuks is al heel erg veel. We hebben gekozen uit de meest voorkomende merken en vesten. En zoals je zult zien, is er echt heel wat keuze, qua looks, geld en helaas ook qua prestaties. Een vest van een bekend merk garandeert je niets.
Over garanderen gesproken, dat kan überhaupt nooit bij reddingvesten. Geen van de fabrikanten zal je met de hand op het hard beloven dat je te allen tijde met een reddingvest gered zal worden. Helaas moet namelijk één model een breed scala aan mensen zien te bedienen. Van klein tot groot, van dik tot dun. En dat is een bijna onmogelijke taak. Bij onze twee testers zagen we dat overduidelijk gebeuren. Redacteur Bert is een pezige, lange vent zonder een grammetje vet. Een uiterst lastige klant voor een reddingvesttest. Zo lastig dat we hem uiteindelijk uit de eindscore van de vesten hebben gehouden. Niet omdat er voor hem geen goed reddingvest zou zijn, maar omdat hij veel beter voor een 275 zou kunnen kiezen. Onze andere redacteur, Vincent, leverde een veel gelijkmatiger beeld op. Zo zie je maar: een vest kan goed zijn, maar dat is nooit een garantie dat het voor jou ook perfect is.
Nu moeten we natuurlijk wel zeggen dat wij ver gaan bij de test. Plat voorover te water en dan proberen slap te blijven als een drenkeling buiten bewustzijn. Een extreem scenario. Maar goed, we hoeven het de vesten niet makkelijk te maken, toch? Ook al is het een scenario dat in de praktijk misschien maar zelden voorkomt.

Plastimo Evo en Pilot
Er is één fabrikant die het erg zwaar heeft gehad in deze test en dat is Plastimo. Beide geteste vesten, de Pilot 165 en Evo 165, laten een onevenwichtig beeld zien. Wij moeten je adviseren om deze reddingvesten op dit moment niet te kopen of, als je er al een hebt, niet te gebruiken. Plastimo is niet de eerste de beste fabrikant en heeft onze bevindingen zeer serieus genomen, ze zijn uiteraard verbaasd, omdat er in eerdere testen, en daarvan hebben ze er al veel gehad, geen problemen waren. Plastimo reageert zeer professioneel door de verkoop van de Evo 165 tot nader order te stoppen. Ze gaan op zoek naar de oorzaak om die uiteraard verhelpen. Als je al in het bezit bent van een Evo 165 of Pilot 165, kun je je melden bij de importeur via service@on-deck.nl.

WAAR KIJKEN WE NAAR?

  1. Draagcomfort
    Als het vest niet fijn draagt, ben je eerder geneigd het niet aan te trekken. Een open deur natuurlijk, maar dan heb je dus niets aan je reddingvest.
  1. Zwembadtest
    De belangrijkste punten: activeert het vest goed, kantelt het de drenkeling op zijn rug, sluit het mooi op de borst of loopt je mond vol water door tunnelvorming? Houdt het je goed boven water?
  1. Constructie
    Hoe is het reddingvest gemaakt? Is het slim ontworpen en innovatief? En, heel belangrijk, lijkt het erop dat het heel blijft als je het gebruikt waarvoor het bedoeld is?
  1. Prijs/kwaliteit
    Veel betalen is voor een reddingvest niet zo erg, maar dan moet je er wel wat voor krijgen.
  1. Aftrekpunten
    Wat komen we voor opvallende zaken tegen die absoluut niet zouden mogen? Zaken die direct de werking raken en dus de veiligheid ondermijnen.
  1. ADIDAS 150N DELUXE

Prijs € 179,95
Pluspunt: Degelijk gemaakt
Minpunt: Laag vrijboord
Cijfer: 7,0

Hoewel iedereen Adidas zal kennen, weet bijna niemand dat het merk naast zeilkleding ook reddingvesten maakt. We hadden dit Duitse merk voor de eerste keer in een test. En het vest stelde niet teleur. De kwaliteit is zonder meer goed, net als de afwerking. Dit is duidelijk geen goedkoop gemaakt vestje. De constructie en de gebruikte materialen zijn uitstekend. Maar het vest laat ook een paar steken vallen. Zo is het vrijboord van de drenkeling, de hoogte van de mond boven het water, met slechts 10 centimeter de laagste in de test. Ter vergelijking: de beste halen de helft meer. Ook ontbreekt een goede gebruiksaanwijzing wat volgens ons wel een vereiste is. Instructies over onderhoud, gebruik en service moeten helder en duidelijk zijn. Dit is overigens het duurste model van Adidas. Er zijn ook wat eenvoudiger uitvoeringen, zonder harnas bijvoorbeeld, die wat scherper geprijsd zijn.

  1. ALLPA ANTARES 150N

Prijs € 72,52
Pluspunt: Heel licht
Pluspunt: Betaalbaar
Cijfer: 7,2

Als het allemaal niet zo modern en mooi hoeft te zijn, dan is het Allpa-vest geen verkeerde keus. Het is duidelijk de lichtste en kleinste in de test. Dit zegt overigens niets over het drijfvermogen; dat is in opgeblazen toestand gewoon 150N, wat in deze categorie verplicht is. Met maar 660 gram is de Antares meer dan de helft lichten dan het zwaarste vest. En dat merk je tijdens het dragen overduidelijk. Dit is typisch een vestje dat je makkelijk aan boord kwijt kan, dat niet de wereld kost en je gewoon boven water houdt als dat nodig is. Zijn prestaties in het zwembad waren prima. Er waren geen verrassingen. Het vest blaast snel op en heeft voldoende vermogen om de drenkeling met het hoofd boven water te krijgen en op de rug. De constructie is eenvoudig, maar degelijk. De prijs is scherp.

  1. BALTIC 150N LEGEND

Prijs € 219
Pluspunt: Degelijk en verfijnd
Pluspunt: Co2–patroonbeveiliging
Cijfer: 7,9

Baltic is in Nederland geen heel bekende of grote speler op het gebied van reddingvesten. Toch maken ze deze al sinds jaar en dag en ook nog eens op niveau. Dit is geen merk dat goedkope vestjes aanbiedt. Maar zoals je mag verwachten van een Scandinavische producent is de Legend een mooi en doordacht gemaakt vest. Het draagcomfort is goed, daar is aandacht aan besteed. Een mooi rugpand en ademend gaas aan de achterkant van de buienhoes zijn goede voorbeelden hiervan. De prestaties in het water zijn goed zonder overdreven veel indruk te maken. Bij de tweede tester sloot het drijflichaam niet helemaal op de borst, wat wel gewenst is. Er ontstaat zo een baan waardoor golvend water richting gezicht en mond kan komen. Naast Secumar is Baltic de enige fabrikant die een lostril-beveiliging van het CO2-patroon monteert.

  1. BALTIC 150N WINNER

Prijs € 153
Pluspunt: Kwalitatief goed
Pluspunt: CO2-patroonbeveiliging
Cijfer: 7,7

Dit Winner-reddingvest van het Zweedse Baltic is een iets eenvoudigere uitvoering dan de Legend. Ook hier zie je dat er veel aandacht aan de constructie en materialen is besteed. Vooral op het gebied van comfort is de afwerking iets eenvoudiger. Zo mist hij het gaas achterop de hoes en is de rugband die van de nek naar de band om de borst loopt, eenvoudig. Met kleding aan merk je hier niet veel van. Ga je het vest vaak dragen met ontbloot bovenlijf, dan dragen de andere vesten fijner. Qua prestaties ontlopen de twee Baltics elkaar niet veel, hoewel hun drijflichaam wel een ander ontwerp hebben. De goedkopere Winner presteert net iets constanter. Wel heeft deze vooral veel drijfvermogen in de nek. Dat helpt met het boven water houden van het hoofd, maar levert iets in op het draaivermogen van het vest. De kruisband heeft bij dit vest een duidelijk effect.

  1. BESTO 165N

Prijs € 79,95
Pluspunt: Goede prestaties
Pluspunt: Goedkoop
Cijfer: 8,1

Het instapmodel van Besto, deze 165N, is een no-nonsense reddingvest. Het is een rechttoe rechtaan vest waar wel goed over nagedacht is. Het is dus zeker niet zomaar een goedkoop reddingvest, dat laten vooral zijn prestaties in het water overduidelijk zien. De Beste 165N presteert namelijk minimaal zo goed als het duurste vest in deze test. Het activeert snel en doet feilloos waar het voor bedoeld is: de drenkeling vlot op zijn rug laten drijven met zijn mond boven water. Minder geld is besteed aan het comfort. Als je het vergelijkt met zijn slechts twee tientjes duurdere broer, dan draagt dit vest niet vervelend, maar het kan beter. De nekconstructie is zo dat het niet in je nek hangt; een groot voordeel. Toch is het geen slecht idee om iets meer uit geven voor het Comfortfit-vest van Besto. Maar als het echt gaat om de centen, dan moet je dit vest gewoon kopen.

  1. BESTO COMFORTFIT 165N

Prijs € 99,95
Pluspunt: Comfortabel
Pluspunt: Gewoon goed
Cijfer: 8,6

Voor het eerst wordt een reddingvest testwinnaar en krijgt het ook het predicaat ‘Voordelige keus’. De Comfortfit van Besto verdient de dubbele eer zonder twijfel. Het is een mooi gemaakt vest dat overtuigend presteert. Het eerste is belangrijk, het tweede zorgt voor de winst. Het Comfortfit-vest is naar de laatste inzichten ergonomisch gesneden, zodat het prettig draagt. Het is ook licht, wat duidelijk aan het comfort bijdraagt. Het is dus geen straf om dit vest aan te hebben en dat is, zoals we zieden, een enorm pluspunt. In het zwembad is er geen twijfel tijdens onze test, zonder hapering gaat het vest aan het werk. Doeltreffend en zeker. De reden dat het vest ook ‘Voordelige keus’ wordt, is simpel. Het is een uiterst betaalbaar vest dat heel goed presteert en fijn draagt. En hierdoor is hij het prijsverschil met de állergoedkoopste meer dan waard.

  1. BESTO PRO 190N

Prijs € 129,95
Pluspunt: Hoge vrijboord
Pluspunt: Goede prestaties
Cijfer: 7,8

De duurste van de drie Besto’s is nog steeds betaalbaar. Het is een reddingvest dat meer op prestaties mikt dan op draagcomfort. Het is iets conventioneler dan zijn Comfortfit-broer hoewel het ook getailleerd en ergonomisch is vormgegeven. Het grootste verschil zit ‘m in het drijfvermogen. Hoewel dit een 150N reddingvest is heeft het een drijfvermogen van 190N. Dat resulteert o.a. in een hoger vrijboord. Ook krijgt het hierdoor ook iets meer power om een drenkeling te draaien. Hoewel, het Comfortfit-vest heeft een asymmetrische long die het iets mindere vermogen lijkt te compenseren. De Pro 190 presteert goed en kan een oplossing zijn als je weet dat je iets meer drijfvermogen nodig hebt. Maar maak dan maar direct de stap naar een 275N-vest. Net als de andere twee Besto-vesten wordt ook de Pro geleverd met duidelijke instructies.

  1. CREWSAVER CREWFIT 165 SPORT

Prijs € 99,95
Pluspunt: Mooi vest
Pluspunt: Uitstekende prestaties
Cijfer: 8,4

Dit is een heel goed vest, laten we daar maar eens mee beginnen. De prestaties in het testbad waren indrukwekkend. Het draagt fijn en is mooi gemaakt. Eerlijk gezegd is dit een genadeloze concurrent van de testwinnaar. Het zijn bijna verwaarloosbare details die het verschil hebben gemaakt. Als je 100 euro een goed reddingvest wilt kopen, dan is ook dit een zeer goede keuze. Crewsaver is een uiterst serieuze partij die veel aandacht besteedt aan zijn reddingvesten. Het draagcomfort staat daarbij hoog op de lijst, maar nooit ten koste van de prestaties. Zo is het drijflichaam bijvoorbeeld voorzien van een extra stukje onder de kin dat je hoofd iets achterover tilt, weg van het water. Wat waren die kleine verschillen dan? Het vest is een fractie zwaarder en mist een goede instructie bij de automaat op het vest. Details? Ja, maar daar gaat het om als de rest gelijk is.

  1. CREWSAFER CREWFIT 180 PRO

Prijs € 139,95
Pluspunt: Goede prestaties
Pluspunt: Hoog comfort
Cijfer: 8,2

Het Crewfit 180 Pro-vest is net even luxer uitgevoerd dan de 165 Sport. Ook heeft het iets meer drijfvermogen. Toch is het eindcijfer een fractie lager. Vreemd misschien, maar we leggen het uit. Om te beginnen is de 180 Pro een uitstekend reddingvest. Het presteert erg goed, als een van de beste zelfs. Ook het draagcomfort is zeer goed. Het is een iets zwaarder vest door het grotere drijflichaam, het grotere CO2-patroon dat daarbij hoort en de iets luxere uitrusting, zo kun je dit vest bijvoorbeeld heel goed strak aantrekken, wat bij andere vesten nog wel eens lastig gaat. Maar het is ook de helft duurder dan het 165 Sport-vest. De reden dat hij op de verhouding prijs/kwaliteit iets lager scoort. Want de 165 Sport doet het al heel goed. De extra luxe is niet noodzakelijk, daar moet je zelf voor kiezen. Maar dan heb je wel een heel fijn en mooi vest.

  1. KRU SPORT PRO 180N

Prijs € 249
Pluspunt: Goede prestaties
Minpunt: Hoge prijs
Cijfer: 7,5

Dit voor Nederland onbekende reddingvest verdient meer lof dan de uitslag doet vermoeden. Het is namelijk erg mooi gemaakt en doet vol overtuiging zijn werk. Toch krijgt het niet meer dan één mooi 7,5. Wij vinden het eigenlijk een reddingvest dan als 275N uitgevoerd zou moeten worden. Het is echt bedoeld voor de serieuze zeiler en die draagt in onze contreien een zeilpak, dat is niet anders. Het is gewoon te veel vest met een daarbij horend hoog gewicht – meer dan het dubbele van de lichtste in onze test. Hoewel het door de vorm wel fijn draagt. Het tweede punt is wat ons betreft een vreemd besluit van de ontwerpers: het vest sluit met een rist. Dat lijkt ons niet wenselijk. Je moet het vest borgen met een lifeline. Maar ja, daar gaan we weer, dat past volgens ons niet in de 150N-categorie. Een mooi vest dus, maar niet als 150N.

  1. LALIZAS SIGMA

Prijs: € 77,50
Pluspunt: Betaalbaar
Minpunt: Draagcomfort
Cijfer: 7,4

Na het debacle in onze test vorig jaar is het nu de kans voor Lalizas om te laten zien dat ze echt wel een reddingvestje kunnen maken. Want vergis je niet, Lalizas is een serieus grote fabrikant van veiligheidsmiddelen en reddingvesten. Ze hadden graag een nieuw type vest mee laten doen in de test, maar dat was nog niet klaar. Het geteste Sigma-vest gaat al even mee en dat is te zien. Het is wat ouderwets en grofstoffelijk. Op zich geen probleem, want het presteert meer dan voldoende. Maar je moet een vest ook graag aan willen trekken en dan is iets meer pasvorm en comfort gewoon fijner. Het enige punt waarom de Sigma 150 wat onder de maat bleef, was het vrijboord. Dat hoort met slechts 12 cm bij de laagst scorende. De automaat heeft nu nog een venster, dat vervalt bij de volgende serie. Geen hoogvlieger, wel goedkoop.

  1. PLASTIMO EVO 165

Prijs € 118,95
Minpunt: Slechte prestaties
Minpunt: Matige constructie
Cijfer: 3,8

We hebben het Plastimo hoog zitten, maar als een vest onvoldoende functioneert, dan hoort daar een lage score bij. De Evo is een nieuwer type, vooral gemaakt voor meer comfort. De vorm geeft je meer vrijheid bij de armen en het is prettig licht. De prestaties in het zwembad waren echter schokkend slecht. Als eerste heeft het drijflichaam moeite om de buitenhoes te openen. En op enkele plaatsen lukte dat zelfs helemaal niet. Dat resulteert in een volledig willekeurige vorm van het drijflichaam en het mogelijk ontbreken van drijfvermogen op cruciale plekken. Zoals voor op de borst bijvoorbeeld bij een van de testers. En dan blijf je dus braaf met je gezicht in het water liggen. Ten tweede wilden de longen van het drijflichaam draaien, opnieuw met oncontroleerbaar resultaat. Plastimo schort de verkoop tot nader order op. Heb je al zo’n vest, meld je dan bij importeur On-Deck.

  1. PLASTIMO PILOT 165

Prijs € 98,75
Minpunt: Oncontroleerbaar
Minpunt: Ontwerpfouten
Cijfer: 4,5

De Pilot is geen onbekende. In de nieuwe uitvoering heeft het vest iets meer drijfvermogen en een iets andere vorm. De Pilot deelt zijn drijflichaam met de Evo, waarschijnlijk een van de redenen waarom ook dit vest slecht scoort. Ook dit vest heeft moeite met het openen van de buitenhoes. Het krijgt de klittenbandsluiting niet of nauwelijks volledig geopend. Voor het laatste stukje, vooral bij de nek, heeft het geen kracht. Dat resulteert ook hier in een onvoorspelbaar gedrag. Bij een van de testers overigens positief. Doordat het drijflichaam aan één kant gedraaid bleef tijdens het opblazen, hielp het de tester vlot met omdraaien. Maar dat was geluk, geen slim ontwerp. De andere tester bleef met zijn mond onder water. Kortom, hoe en óf het reddingvest je helpt is niet zeker. En dat is onverkoopbaar. Meld je bij de importeur als je al een Pilot 165 heeft. En koop vooralsnog wat anders.

  1. REGATTA SPORTSAFE

Prijs € 190,58
Pluspunt: Mooie constructie
Pluspunt: Prima prestaties
Cijfer: 7,7

Wat zijn die Scandinaviërs toch een serieus volk. Bij dit Regatta-reddingvest druipt de kwaliteit en doordachtheid er vanaf. Mooie materialen en een degelijke constructie is wat je krijgt bij deze Sportsafe. Je ziet aan alles aan dit reddingvest dat je met een goed product te maken hebt. En dat geeft vertrouwen. Het vest presteert keurig in het bad, netjes en degelijk. Niet supersnel, niet bijzonder, maar goed genoeg. Het enige punt waarop dit vest minder goed scoort, is het vrijboord. Je drijft wat laag op het water. Het vest draagt lekker en scoort in de middenmoot qua gewicht. Het is wat saai zwart, maar dat helpt wel bij zijn serieuze uitstraling. Als het iets scherper geprijsd zou zijn, dan scoorde het vest nog wat hoger dan nu. Want 190 euro is best stevig, voor hetzelfde geld koop je twee van de testwinnaars.

  1. SECUMR ARKONA 220

Prijs € 155
Pluspunt: Degelijk
Minpunt: Bijna ouderwets
Cijfer: 7,5

Als minpunt ‘bijna ouderwets’? Wat maakt dat nu uit, zul je zeggen, als het maar goed werkt toch? Dat is helemaal waar, maar een vest dat lekker draagt en fijn zit, trek je eerder aan. Iets wat Secumar je zeker ook zal vertellen. De Arkona heeft wat moeite om op dat gebied veel te bieden. De modernere ontwerpen, ook van Secumar zelf, streven hem voorbij. Dat gezegd hebbende, het is wel een oerdegelijk vest. Ik zou over tien jaar alle vesten nog wel eens willen zien na intensief gebruik. Ik denk dat ik met de Arkona zo overboord zou durven. Op snelheid scoort het vest iets minder, maar dat hoort bij het ontwerp van de automaat. Die is niet heel snel met activeren, maar wel heel zeker. In verhouding l ijkt dit vest aan de dure kant, maar daar krijg je dan wel een echte Secumar voor. En je kunt zeggen wat je wilt, dat alleen is al wat waard.

  1. SECUMAR SECUFIT

Prijs € 199
Pluspunt: Mooi ontwerp
Pluspunt: Vertrouwd
Cijfer: 8,1

De Secufit is Secumars nieuwe vest. En in principe is het niet direct voor de grote bootbezitter ontworpen. Het is met name bedoeld voor roeiers en kanoërs. De vorm geeft je veel vrijheid bij je armen, waar een meer standaard vest je in de weg zal zitten. Dat is sowieso wel fijn, ook als je niet aan het roeien bent. Wat betreft comfort is dit vest goed. Het zit perfect, hangt niet in je nek en is daar ook voor verstelbaar, zodat je het kunt aanpassen naar jouw wens. De constructie is goed, slim, verzorgd en degelijk. Ook de prestaties zijn zeer goed. De Secufit weet in het water de meeste punten binnen te slepen. Met name het drijven gaat erg goed. Het vest is stabiel, omsluit de nek goed en wekt over de hele linie vertrouwen. Het duurde bij de eerste tester wel iets langer voordat de rechterkant van dit drijflichaam helemaal opblies. En goedkoop is het niet.

  1. SPINLOCK DECKVEST LITE

Prijs € 189
Pluspunt: Oog voor detail
Pluspunt: Comfortabel
Cijfer: 7,5

Spinlock is ook zo’n fabrikant die vol overtuiging en passie reddingvesten maakt. Met name in de wedstrijdzeilerij heeft het merk een trouwe klantengroep. De Deckvest Lite is een eenvoudiger vest voor Spinlocks doen, maar nog steeds een bijzonder zorgvuldig en met oog voor detail gemaakt product. Het draagcomfort is zeer goed. Ook het vestellen gaat mooi, je trekt de band om je borst naar voren toe strak en dat werkt. In het water had het vest wel moeite met onze testers. Door het voorover vallen in het water komt de kin op, of dichtbij de borst. En dat was lastig voor het Deckvest, de long schoof tijdens het opblazen over de kin, langs de wangen omhoog. En dat is funest voor het drijfvermogen. Ook het Arkona-vest had deze neiging. Eenmaal in de juiste positie om de nek ging het helemaal goed met de Spinlock.

  1. TALAMEX 150N

Prijs € 64,95
Pluspunt: Goedkoop
Minpunt: Matige prestaties
Cijfer: 6,0

Het goedkoopste reddingvest in onze test is de Talamex 150. Slechts 65 euro voor een volautomatisch vest. Het is een simpel en licht vest zonder al te veel prestaties. De vormgeving is rechttoe rechtaan. Het draagt niet verkeerd door het lichte gewicht, al wil het wel een beetje ouderwets in je nek hangen. Talamex heeft inmiddels ook wat luxere reddingvesten in het assortiment. De prestaties in het bad zijn niet om heel enthousiast over te worden. Het vest activeert snel en het drijflichaam blaast keurig op. Maar het geeft de drenkeling niet helemaal een vertrouwde positie. Als hij bij bewustzijn is, gaat het best goed. Is de drenkeling bewusteloos, dan blijkt het geen hoogvlieger. Het scoort over het geheel net voldoende, maar als je het verschil bekijkt met de slechts 15 euro duurdere Besto 165N, dan is wat ons betreft de keuze niet zo moeilijk.

Conclusie
Een paar echte hoogtepunten deze keer in de test met een mooie hoofdrol voor het Nederlandse Besto. Want met drie vesten uitstekend scoren gebeurt niet vaak. En met één vest zowel Testwinnaar worden als het predicaat ‘Voordelige keus’ krijgen is helemaal knap. Mooi om te zien hoe dit merk een hele lijn goed voor elkaar heeft en ook op alle details van het reddingvest punten pakt. Goed presteren, betaalbaar, comfortabel, de juiste gebruiksaanwijzingen en instructies, het is een applausje waard.
Maar het is echt niet alleen de grote Besto-show, ook Crewsaver, Kru en Secumar laten mooie dingen zien. En dan is er ook nog een heel aantal merken dat goed scoort. Allpa bijvoorbeeld met zijn superkleine vestje, Baltic en het degelijke Regatta. De grootste missers worden gemaakt door Plastimo. Met beide vesten zakt dat merk helaas door het ijs. Het vervelde is dat we de problemen al eerder hebben gezien. Blijkbaar lukt het Plastimo nog niet om daar afstand van te nemen. Ze zijn gaan hard aan de slag op dit moment, want deze test was een nare verassing voor ze.

Bron: Waterkampioen 3 maart 2016
Auteur: Jeff Hollestelle